“Ibu, apa dosaku?”. Dari kecil, ibu layan aku begini. Rasa terhina. Rindunya layanan aruwah ayah

Foto sekadar hiasan.

Assalamualaikum semua. Saya tak tahu nak mulakan dari mane. Tapi soalan saya, ada ke yang senasib dengan saya?

Saya dah berkahwin. Ada 3 orang cahaya mata. Suami alhamdulillah ok dan baik sangat dah. Tapi saya ada nak luah sesuatu tentang ibu saya. Ibu kandung saya. Saya anak ke 5 daripada 8 orang adik beradik. Ayah saya dah meninggal dunia.

Okay camni. Ibu saya ni boleh katakan dia seorang yang baik. Kami rapat. Selalu berkongsi cerita. Ibu saya ada pencen aruwah ayah. Lumayan juga. Kadang2 sebulan tu tak habis guna. Yelah komitmen dah tkde. Anak masing2 dah kerja. Tapi dalam rapat kami ada sesuatu tentang ibu saya terhadap saya. Dengan anak2 menantu semua dia okay je. Tapi ibu saya ni macam sesuatu dengan saya.

Ibu kami ni garang waktu kami kecik. Masa saya sekolah, kalau ada salah faham dengan ibu, ibu akan pulaukan saya. Pernah kami berselisih faham. Masa tu adik beradik semua kumpul sekali termasuk yang dah kawin. Saya sekolah menengah. Masa nak makan, ibu cakap kt adik beradik lain “biarlah dia”.

Seolah olah suruh semua untuk tak pedulikan saya, Jangan ajak saya makan. Saya kurang ingat ayatnya tapi lebih kurng macamtulah. Saya sedih sangat diperlakukan macam tu. Tapi bukan sekali dua camtu. Selalu jugak kalau ada salah faham antara kami.

Saya pulak suka mendiamkan diri. Tak pernah sekali pun saya cuba menjawab atau kurang ajar dengan dia. Kalau nak marah sekalipun saya akan diam dan asingkan diri. Memang tu cara saya dari kecik sampaila sekarang.

Bila dah besar, masing2 semua dah kawin. Saya banyak duduk kt rumah ibu saya sebab rumah kami satu negeri satu daerah. Niat saya cuma nak ada dengan dia. Nak dekat dengan dia.

3 tahun lepas, sebelum raya saya ada buat sedikit amal. Saya beli barang keperluan asas untuk diinfakkan pada yang memerlukan. Barang2 tu saya letak kat rumah ibu sebab selama ni pun ape2 urusan memang akan berurusan kat rumah ibu.

Satu hari mak mertua saya datang rumah ibu. Mak mertua tanya nak buat ape banyak2 ni? Ibu saya jawab nak bagi orang. Tapi dia tak sebut saya dan suami yang berusaha untuk semua tu. Korang faham tak ape saya rasa?

Saya rasa macam ibu saya cuba sembunyikan kebaikan saya daripada orang lain walaupun mak mertua saya sendiri. Saya bukan nak riak ke ape dengan orang tapi point nya kenapa ibu seolah2 cuba nak kata dia yang beli semua barang2 tu?

Sebelum kahwin saya pernah keje part time. Duit part time tu saya bagi ibu saya buat beli karpet raya. Tapi bila orang tanya pasal karpet, orang puji cantik, sikit pun dia tak sebut saya yang belikan. Kalau adik beradik lain buat ape semua dia sebut cerita kat orang. Dan benda ni bukan jadi sekali dua tapii selalu. Korang faham tak ape saya rasa? Adakah saya yang berdosa atas rasa ni?

Time nak raya, saya orang paling excited kemas rumah. Saya tukar langsir, kemas mop lantai, gubah bunga. Banyak saya yang buat. adik beradik lain tolong macamtu je diorang lelaki. Tapi bila orang datang rumah puji rumah kemas cantik ibu tak pernah sebut saya yang buat. Dia cuma kata anak2 yang buat. Anak2. Sedang2kan saya sorang yang bertungkus lumus. Kecik hati saya.

Masa saya kecik memang ibu tegas. Saya memang diajar bangun pagi kena buat kerja2 rumah. Selalu saya dikejut dengan tengkingan semata2 nak suruh saya jemur kain. Kalau tak buat memang ibu akan marah saya. Jadi saya dah terbiasa buat kerja rumah dari sekolah rendah sampai ke besar.

Tapi bila saya sambung blajar, saya tak duduk rumah. saya merantau. Saya perasan rumah saya akan bersepah sepanjang saya tiada kecuali time saya cuti semester saya balik saya akan buat kerja rumah macam biasa. Dan saya ada adik perempuan. Remaja. tapi cara ibu didik dia jauh beza dgn saya.

Dulu saya dipaksa, tak buat saya kena marah, kena pulau. Tapi dengn adik ibu berlembut. Sampai adik saya selalu memberontak pun ibu saya masih senyap. Dia selalu marah2 kalau ibu mintak dia buat kerja. Agaknya kalau saya macamtu dulu dah boleh sakit dah.

Entahla. Dari dulu sampai sekarang sikap ibu masih sama cuma tak seketara dulu lah. Mungkin sebab saya dah bersuami dan ada anak2. Ada sekali tu saya dan suami belikan hadiah untuk anak sedara kami. Tapi ibu saya yang tolong sampaikan.

Sampailah satu haritu kantoi anak sedara bagitahu hadiah tu nenek yang bagi. Sedangkan kami kirimkan mintak dia berikan pada anak sedara kami. Memang mati2 anak sedara saya percaya itu pemberian neneknya.

Saya cuma tak faham, kenapa ibu saya buat macmni pada saya? Kenapa dia taknak orang pandang baik pada saya? kenapa setiap perkara yang baik saya buat dia tak pernah nak cerita pada orang malah cuba sembunyikan kebaikan saya termasuklah suami saya.

Saya jenis tak berkira. kalau ada duit lebih saya akan belikan ibu saya sesuatu. Saya kerja sendiri je bisnes kecik2. Suami keje swasta alhamdulillah kami selesa. Tapi ape yang saya hadiahkan pada ibu tak pernah dia mention pada sape2 even ada orang sebut dulu sekalipun.

Saya sedih. Seolah2 saya dan pemberian saya tak layak dihargai. Kalau adik beradik yang lain pantang orang sebut ada je dia puji itu ini, belikan itu ini. tapi saya tak pernah. Malah ibu selalu rendahkan saya depan orang lain. Teruk sangat ke saya di mata dia..?

Banyak sebenarnya kisah yang membuktikan sikap ibu saya pada saya. Tak tertulis rasanya ape yang saya lalui dari dulu sampai sekarang. Ibu memang baik, solat ngaji tak tinggal, kelas agama selalu pergi.

Kalau menantu lain tu dia jaga sugguh2 perasaan diorang. Sampai takut nak puji menantu 1 depan menantu 2. Katanya takut nanti anak menantu kecik hati. Tapi dia buat benda tu pada saya takpe. Tanpa teragak2 membanding beza, memuji anak2 lain hadapan saya. Depan anak2 lain tak pernah pulak dia puji saya. Malah selalu cuba merendah2kan saya. Baik saya ditutup rapat2.

Lagi 1, bahagian lebih saya dia tak suka orang tahu. Ntahla, saya tak tahu mane silap saya sebagai anak. saya bukan jenis pemberontak, saya tak pernah tinggi suara walaupun sekali, ape dia nak semua saya turutkan.

Tapi tetap pengorbanan saya ibu tak pandang. Saya buat ape pun ibu tetap tak pandang ape yang saya buat. Saya bukan mintak pujian pun, bukan saya tak ikhlas tapi cukup la layan saya sama macam adik beradik lain. Raikan kelebihan saya sama macam adik beradik yang lain. Jangan pilih kasih.

Sampaila satu tahap. Saya rasa tawar hati. Saya pilih untuk berhenti buat semuanya. Bukan sebab dendam pada ibu, tapi saya letih dan terlalu kecewa. Usaha dan pengorbanan saya selama ni orang tak pernah pandang.

Saya berhenti buat semua. Saya tak buat kerja rumah. Saya hanya bantu mane yang perlu sahaja. Sedangkan hakikatnya saya bukan seorang yang suka dengan keadaan rumah bersepah tak berhias. Adik beradik saya ambil alih tugas saya sebelum ni. Saya memilih untuk hanya memerhati dan bantu mane perlu.

Ternyata ibu selalu puji adik beradik saya yang lain. Dan yang paling buat saya sedih, ibu puji adik beradik pada orang lain di depan saya. Seolah2 dia menyindir saya untuk katakan saya ni tak guna, saya ni pemalas tak macam adik beradik lain.

Sedangkan dulu saya satu2nya yang buat semua tapi dia tak pernah puji saya kata saya rajin. Tak pernah walau sekali. Bila ada orang luar puji saya, ibu hanya senyap. malah adakalanya yang meraikan saya hanya aruwah ayah saya.

Saya terlalu banyak pendam perasaan dengan sikap ibu. Kalau saya perlu modal untuk niaga, saya akan usaha sendiri. Walaupun susah akan akan bergadai ape yang ada. Tapi adik beradik lain pantang ibu dengar tak cukup duit, laju je ibu hulur.

Pernah sekali tengah2 sembang saya sebut depan ibu duit tak cukup nak bayar duit hospital sebab biasanya dapat kelim insurans tapi ada satu kes tu tak dapat cover. Kami suami isteri terpaksa bayar cash. Tapi ibu diam seribu bahasa.

Ya, memang suami saya mampu tapi sebagai seorang ibu tak terlintas ke dalam hati dia untuk sekadar bertanya kami boleh bayar tak dengan jumlah tu? cukup duit tak? bukan saya nk mintak duit dia pun. Tapi sekurang2nya tunjukkanlah sikit rasa belas, rasa caring pada saya sama macam ape yang adik beradik lain dapat. Ni tak. Dia diam tanpa sepatah kata. Hanya dengar je keluhan saya.

Saya rasa sedih sangat ibu tergamak layan saya camtu. Sampaikan saya terfikir kalaulah suami saya pergi dulu sape nak bantu saya dan anak2. Saya bisnes kecik2 je kejap ada kejap xde income.

Kalau orang lain selagi ibu hidup selagi tulah rasa ada tempat untuk tumpang kasih. tapi saya tak rasa tu kecuali hanya aruwah ayah. Aruwah ayah insan yang paling saya sayang. Malah saya boleh kata saya lagi sayang ayah berbanding ibu. Sebab dari kecik saya memang hanya ayah yang selalu menghargai saya.

Musim PKP ni saya terpaksa stay rumah ibu dengan adik beradik lain. Sama seperti selalu, ada hari2 yang suami saya akan keluar beli barang keperluan. Bila adik beradik yang tinggal asing telefon ibu tanya camna belanja hari2, ibu sebut nama adik beradik lain keluar duit beli lauk, beli keperluan harian, tapi dia tak sebut suami saya sedangkan kami sendiri memang banyak berhabis belanja sepanjang PKP ni.

Tapi saya dan suami tak kisah. Kami tak pernah nak berkira tapi kenapa ibu sanggup layan saya macamni sampaikan dengan suami saya sekali kena tempias. Sama jugak dalam hal2 lain, kerja yang dibuat sama2 malah kami suami isteri yang bertungkus lumus tapi ibu tetap nafikan. Ibu akan sebut nama adik beradik yang lain jugak.

Ada satu hari tu siap pesan kat saya kalau orang tanya jawab acik dan angah saya yang buat semua ni, bukan saya dan suami sedangkan kami suami isteri yang beriya buat semua yang lain sekadar tolong sikit2.

Sampainya hati dia. Mane hak saya sebagai seorang anak? Adilkah saya diperlakukan sehina ini oleh seorang ibu yang siang malam saya doakan kebajikan untuknya? Ape salah saya dari saya kecil sehingga kini ibu selalu tak adil pada saya?

Maaf. Saya tahu saya bukan anak yang baik sehingga saya rasa begini pada ibu. Tapi saya nk tanya pada kalian, salahkah ape yang saya rasa? Saya dah buat yang terbaik, jadi anak yang baik untuk dia. Tapi tetap saya diperlakukan begini. Mane hak saya sebagai seorang anak? adakah nanti di akhirat saya akan tuntut ketidakadilan ni pada ibu saya?

Saya sayang dia. Tapi terlalu banyak kesakitan yang saya rasakan sampaikan kadang2 saya tak tahu sejauh mana sayang saya pada ibu. Yang pasti, saya hanya rasa kasih sayang yang tak berbelah bahagi dripada aruwah ayah saya.

Ayah tersangatlah baik. Dia tak banyak cakap tapi ape yang dibuat penuh dengan rasa kasih, ikhlas dan sayang. Dia tak pernah buat saya kecewa, tak pernah sakiti hati saya, dan dia satu2nya yang selalu meraikan saya sebagai anak.

Sejak aruwah ayah meninggal, saya rasa kosong. Kosong bab kasih sayang orang tua pada saya. Saya rindu ayah saya sangat2. Rindu perhatian dia, rindu keikhlasan dia, layanan baik dia pada saya selama dia hidup.

Reaksi warganet

Ayu Mokhtar –
Moral of the story, jangan pilih kasih. Ank2 adalah harta didunia dan akhirat. Kita sebagi ibubapa yang mencorakkan anak2. Jangan sampai ank2 ade perasaan dendam pada ibubapa mereka sdiri. Tak nafikan ade segelintir ibubapa diluar sana yang sebegitu rupa.

Nur Ain Nadia –
Dekat bau taik, jauh bau wangi. Sila duduk jauh2 ✌

Lumrah sesetengah manusia akan menghargai apabila dah tiada. Stay away tapi sentiasa lah mendoakan yang baik untuk ibu..

Duduk dekat, makan hati. Risau jadi sakit hati. Lama2 hati berbolak balik jadi tak ikhlas. Tak redha. Duduk jauh pun tapi tetap boleh jalankn kewajipan sebagai anak.

Mila Suriani –
Lepas ni, awak ada duit buat kebaikkn tersirat untuk ibu awak.

Contoh buat wakaf al quran, wakaf perigi, sedekah kat masjid umah anak yatim. Buat kebaikkn tu awak niat pahalanya awak hadiahkn untuk mak awak.

Tak pe kita tak terkenal di mata manusia, asal ada nilai di sisi Allah. Ikhlaskn buat tu inshaAllah kelak Allah sendiri yang Akan tunjukkn kebaikkan awak tu di mata mak awak.

Ada manusia menilai denga mata, ada manusia menilai dengan mata hati. Mak awak mungkin menilai dengan kaki. Tu sebab dia tak nmpak. Sabar yer. Teruskan berbuat baik kerana mencari redha Allah..

Eiya Gerhana –
Aruwah ayah saya macamni la. Sama, cuma ayat dia, “Biarlah orang nak kata ape, janji ayah dah laksanakan ape yang ayah perlu dan mampu”.

Sikit pujian pun tak pernah diucapkan untuk ayah. Tapi pemergian ayah ckup mudah dan mewah. Tanpa sakit, tanpa susahkan sesiapa. Wajahnya bersih, senyum.

Sampailah hari ni, ade saje kawan dan saudara datang dan telefon. Datang bwak sumbangan dan pujian melambung. Sampaikan kenduri aruwah ayah langsung kami tak keluar modal. Kini, semua rindukan ayah…

Utk tt, awak berhak untuk kecil ati. Awak berhak untuk sedih. Sebab tu sifat manusia, lumrah manusia. Cuma awak perlu redha, ya ujian awak adalah part awak kene terima sume ni. Sabar bukan kata2 yang mudah untuk tt terima. Tapi tt sendri kene tanamkan sifat sabar dalam hati.

Semoga tt terus bersangka baik dan terus berbakti pada orang tua. Mungkin bukan disini dipandang, tapi di kehidupan yang terakhir nanti.

Sumber : Kisah Rumahtangga Fans